fredag 5. november 2010

Møte med forrige eier

I går var vi i huset vårt og drakk kaffe sammen med henne som har solgt det til oss. Det var kjekt endelig å møte selgeren, og dessuten få litt historie på huset.

Hun, Jytte, har bodd i huset siden det ble bygd i 1954. Først som barn, og siden med sin egen familie. Så hun visste nærmest alt som var å vite!

I stuen går det to jernbjelker under tretaket, som ble lagt på den gangen loftet ble lagt om til rom. Så det ødelegger planen om å rive tretaket ned og legge nye gipsplater. Vi har ikke helt funnet ut hva vi gjør i stedet ennå. Rasmus vil bare legge gipsplater på treplankene, men jeg er bare redd det blir for lavt til taket. Man kan jo male treet hvitt, det tror jeg bare ikke Rasmus blir fornøyd med. Så den tenker vi litt over nå.

Dessuten viste det seg at stuen hadde vært oppdelt i stue og rom før. Og at det hadde vært forskjellig tregulv i rommet og i stuen. Rasmus er redd for det kommer til å se dumt ut med så mye forskjellig gulv i et rom, men jeg mener at vi river gulvteppene av og så må vi vurdere hvordan det ser ut. Jeg vil helst bruke det gamle gulvet i stedet for å legge nytt, men hvis det ser helt forferdelig ut, så må vi jo legge nytt.

Ellers så hadde hun ingen hageredskaper til oss, så nå vet vi hva vi ønsker oss til jul :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vi malte tretaket vårt hvitt. Du må ta ett lag med kvistlakk (direkte på hver kvist). Deretter to lag med grunning (det trekker til seg mye maling) deretter tre lag med litt high gloss 80% hvit maling for å få ett perfekt resultat. Det er kjempe mye arbeid og slitsomt å male tak men gjort skikkelig så ser nok det like fint ut som å legge gipsplater oppå.

Om dere går for gipsplater så holder det med 0.7mm rehab plater som ikke tar noe av høyden så det vil ikke være noe problem skulle jeg tro. Dette er nok raskeste vei til mål og enkleste vei til et bra resultat.

Jeg valgte maling da det blir billigst tror jeg (det gikk mye maling).

Tregulv, parkett eller laminat er forholdsvis enkelt å legge selv da de nye klikk metodene er bedre enn gammelt, en trenger for eksempel ikke lime lenger så her ville jeg klart fjernet og sett hvordan det ser ut og lagt likt over alt. Vi hadde fire forskjellige gulv typer nede hos oss og nå når vi har lagt samme type over alt ser det glimmrende ut!

Snakkes, Arne

Unknown sa...

En viktig leksjon er å starte fra taket og jobbe ned. Mal tak før vegger, mal vegger før nytt gulv etc! Slik slipper du mye forargelse som slik jeg har nå hvor jeg ikke malte taket bra nok i kino rommet vårt og allerede har fått inn nytt gulv, har malt veggene og ny sofa på plass.

Gjør så mye som mulig før dere flytter inn evt. pakker ut, stapp alt inn på ett rom og puss opp det dere skal før møbler senger etc kommer inn om mulig!

Si fra om dere trenger hjelp :)
A

Torill sa...

Takk for tipsene!

Planen vår er å få gjort mest mulig i januar - for der har vi fortsatt leiligheten. Så en av de siste dagene i januar flytter vi inn, og så pakker vi ut der vi er ferdige, og resten kommer bare der som det ikke skal gjøres noe (kjeller og utestue).

1.januar skal jeg og Rasmus jobbe i huset nesten hele dagen. Der river vi bl.a. det gamle kjøkkenet ned og sånn. 2.januar kommer de første "hjelperne" til.

Den med oppefra og ned hadde vi også tenkt på. Siden det er gulvtepper på, venter vi med å fjerne de, til taket i hvert fall er ordnet.

Sånn som du skriver tror jeg nesten det er billigere å legge gipsplater på - de koster jo nesten ingenting pr kvm, mens maling er ganske dyrt. Å, kom på et spørgsmål, men det oppretter jeg et eget innlegg til!